DEMPEROPPSETT

 

Det er ingen hemmelighet å sette opp sykkelens dempere riktig. Når de er innstilt, vil det utgjøre en stor forskjell i terrenget! Yanick-the-Mechanic er verdensmester Nino Schurters mekaniker. Sjekk ut hvilke tips og triks Yanick har for å få sykkelen din opp på toppnivå.

1. FORHÅNDSJUSTERING AV RETUR, KOMPRESJON OG DEMPING

Det første trinnet er å nøytralisere dempingen din. For å sette demperne upåvirket, må oppsettet nullstilles. Før du begynner, husk at du bør være så forsiktig som mulig når du arbeider med små deler. Spesielt for nybegynnere kan alle de tekniske begrepene være utfordrende i seg selv, så hvis du er usikker på en spesiell del, bare se den respektive videosekvensen igjen og les nøye. Klargjør en ren overflate hvor du kan plassere alle sykkeldelene, dette vil hjelpe deg med å holde oversikt over fremdriften din. Med riktig organisering og med forsiktig håndtering vil du lykkes trinn for trinn. Først, vri returbryteren mot klokken til den stopper. Still så lavt nivå som mulig med rotasjonsreguleringen. Noen gafler tilbyr tre moduser (åpen, midt, blokkert), andre en sømløs justering. Demperen skal settes til "nøytral" for det perfekte oppsettet. For å gjøre dette, sett komprimeringen og rebound til den mest åpne posisjonen = mot klokken.

 


 

2. PUMP OPP GAFFEL OG BAKDEMPER

Bruk en spesialpumpe, for å fylle luft i demperne.  Mange produsenter har tabeller med trykkverdier i forhold til rytterens vekt på gaffelen, eller i bruksanvisningen. Så generelt kan du referere kroppsvekten til et bestemt trykk - gjør dette og pump i den angitte mengden PSI. Husk å sette sagen din med alt utstyret på: hjelm, sko, ryggsekk eller drikkesekk - disse kan veie en del og kan endre trykket som trengs for et perfekt oppsett. Å ha riktig mengde sag er kritisk! For mye sag og du vil sitte for lavt i vandringen; Dette vil føre til at du bunner demperen og øke sjansene for at pedalen slår i underlaget. For liten sag og du får mindre grep. Du vil få en brattere styrevinkel og en tøffere tur.

 

 


 

 


3. SETT OPP SAGEN

Sag er mengden vandring som brukes når sykkelen setter seg med rytteren på. Husk å sette din Sag med alt utstyret på: hjelm, sko, ryggsekk, dette kan veie ganske mye, og dermed endre trykket som trengs for et perfekt oppsett. For mye Sag, og du vil sitte for lavt i vandringen, for lite Sag, og du får mindre grep. Du stiller inn luftfjæren som er vektfølsom. Dette er veldig viktig, spesielt når rytterne kan veie opptil fem til seks ganger vekten av sykkelen. Pass på å gå av sykkelen din rolig uten å hoppe eller skifte vekten fremover eller bakover. Avstanden mellom O-ringen og støvtetningen er mengden Sag. Mål gapet, 20mm med en 100mm gaffel er 20% Sag. Hvis det er en lengre gaffel for bruk på stisykkling, kan 25% fungere godt. På baksiden anbefales det ofte mellom 25 og 30% Sag.

 


 

4. LEGG TIL SPACERE FOR EN BEDRE OPPLEVELSE

Jo mer aggressiv rytteren er, jo flere tokens eller spacers kan du legge til for å stive opp slutten av vandringen og unngå å bunn ut. Den andre fordelen med å tune luftvolumet, er for hvert token som er lagt til kan du kjøre fem til ti PSI mindre trykk. Dette øker følsomheten mot små dumper, samtidig som det gir stabilitet og jevnere grep mot underlaget.

 


 

5. KOMPRESSJON OG FIN TUNING

Dette påvirker hvor raskt oljen kan bevege seg gjennom systemet. Dette kan justeres for å stramme opp eller låse gaffel og bakdemper. På våre SCOTT fulldempede modeller har vi et system som gir full kontroll ved å trykke på TwinLoc-spaken som er montert på håndtaket. TwinLoc Suspension System er unikt for våre sykler. SCOTT Suspension System gjør det mulig for en rytter å styre sykkelens demperytelse og geometri i en operasjon. I sin åpne posisjon gir den rytteren full vandring. Ett klikk setter sykkelen i traction-modus, som øker kompresjonen, noe som gjør demperne fastere for å klatre, mens rytteren beholder følsomhet og grep. Det geniale er at den også påvirker bakdemperens luftvolum, som øker fastheten, men også løfter Sag punktet, noe som gjør tekniske stigninger mye mer effektivt.

 


 

6. INNSTILLING AV REBOUND OG FIN TUNING

Dette er den hastigheten som demperne går tilbake til sitt utgangs-/sagepunkt etter kompresjon. Rockshox-symbolene, viser en skilpadde for tregere og en antilope for raskere. Hvis gaffelen er satt til rask, kan det føles som om du kjører på et springbrett eller en hoppestokk. Nå må du ut å teste det. Kjør på en flat vei, komprimere fjæringen og legg merke til hvor fort fremre og bakre demper går tilbake til sagpunktet. Du er på jakt etter en balanse mellom front og bakre retur. Hvis noe, kan fronten være litt raskere enn baksiden. Det er viktig å kjenne sin demperpumpe. Hver pumpe er litt annerledes. Ta med deg demperpumpen på de første par turene, slik at du kan foreta nødvendige justeringer til du er fornøyd.

 


 

7. VEDLIKEHOLD

Hold gaffel og bakdemper ren og smurt. Bruk en silikonspray eller et bestemt demperprodukt. Påfør midlet på et papirtørkle og tørk deretter på pakningene. Skyv demperne gjennom vandringen flere ganger, og tørk av eventuelt overskudd. Dette vil holde demperne i en sunn tilstand. Vurder alltid en full service av gaffel og bakdemper etter 80 til 150 timer, eller årlig.